cimlap ginop


Előzmények

A fenntartható fejlődés egyik alappillére a mobilitás
(szárazföldi, légi és vízi közlekedés/szállítás)

Tárgyi eszközök működtetése: meghajtáslánc (ezen belül kiemelt egység a folyamatos vagy szakaszos belsőégésű motor és/vagy energiacella és/vagy elektromotor, stb.)

Energiaforrás: motorhajtóanyagok

Követelmények együttes felmerülése
  • alkalmasság energiaátadásra,
  • nagy energiatartalom,
  • környezetbarátság,
  • gazdaságos és fenntartható előállítás, stb.

(direktívák, szabványok, járműgyártók elvárásai, törvények, környezetvédelmi hivatalok)


Felmerülő kérdések

  • MILYEN MOTORHAJTÓANYAGOKAT?
  • MILYEN NYERS-/ALAPANYAGOKBÓL?
  • HOGYAN?
  • MILYEN KÖLTSÉGGEL?
(ALAPANYAG- ÉS ENERGIATAKARÉKOS, KÖRNYEZETBARÁT, GAZDASÁGOS MÓDON)
  • MILYEN MEGHAJTÁSOK LESZNEK MEGHATÁROZÓAK A JÖVŐBEN? (Rövid- és középtáv)
  • AZOK MILYEN HAGYOMÁNYOS, ALTERNATÍV (HULLADÉK EREDETŰ) MOTORHAJTÓANYAGOKAT IGÉNYELNEK?

Személygépjárművek elterjedésének alakulása meghajtási módok szerint, világ

exxon graf

 

Haszongépjárművek és autóbuszok meghajtása

Diesel-motorok >90% (2040/2050-ig)

 

Légiközlekedés járműveinek meghajtása

Folyamatos üzemű belsőégésű motorok (sugárhajtóművek)

Arrow Down

Üzemanyag kizárólag: szénhidrogének (JET)

 

Motorhajtóanyagigény

motorhajtoanyagigeny

 

Következtetések az előző tendenciák alapján

A mobilitás tárgyi eszközeinek a meghajtórendszerei

Belsőégésű motorok 2040/2050-ig
(meghatározó részarány)

hajt01

 

Motorhajtóanyagok minőségének alakulása
(Direktívák, szabványok, WWFC , rendeletek)

Követelmények

hajt01

 

Következtetések

hajt01

 

Rendszerszemléletű felismerés

Belsőégésű motorok (és energiacellák)

  • valamennyi motorhajtóanyag előállítása azonos szénhidrogén típusokból (i- és cikloparaffinok)
  • eltérés szénatomszám és végleges molekulaszerkezet (pl. egy vagy több elágazás)
  • kén-, nitrogén- mentesség, csökkentett aromástartalom/aromásmentesség

Arrow Down

nagy energiatartalom, sztöchiometrikus égés, alacsonyabb lánghőmérséklet

Arrow Down

kevesebb és kevésbé mérgező égéstermék

 

Izoparaffinok szerkezete és tulajdonságai

hajt01

 

Következtetés

hajt01

 

hajt01

 

Alkil-cikloparaffinok előállítása aromásokon keresztül

hajt01

 

Hozzájárulás a fenttartható mobilitáshoz

(Molekulaszerkezetében nagy hidrogéntartalmú motorhajtóanyagok  különböző működési elvű
  belsőégésű motorokhoz/energiacellákhoz)
  • új termékcsaládok, új eljárások
  • nagy hozzáadott érték
  • tudományterület legújabb eredményei
  • nemzetközi versenyképesség növelése

 

Rendszerszemléletű felismerés

  • valamennyi motorhajtóanyag előállítása azonos szénhidrogén típusokból (i- és cikloparaffinok)
  • eltérés szénatomszám és végleges molekulaszerkezet (pl. egy vagy több elágazás)
  • kén-, nitrogén- mentesség, csökkentett aromástartalom/aromásmentesség

Arrow Down

nagy energiatartalom, sztöchiometrikus égés, alacsonyabb lánghőmérséklet
Arrow Downkevesebb és kevésbé mérgező égéstermék

 

katalitikus rsz

 

Új katalitikus rendszer(ek) felismerése és kifejlesztése

 

  • Reaktánsok
    (alapanyagok:hagyományos,alternatív/hulladék)
  • Reaktor(ok) és belső szerkezetük
  • Katalizátorok (új katalitikus anyagok)
  • Reakció feltételek (T,P, LHSV, H2/alapanyag)
  • Közbenső- és végtermék(ek)

 

Arrow DownÚJ ÉRTÉK LÉTREHOZÁSA

 

A termékek felhasználhatóságának vizsgálata

  • Analitikai vizsgálatok rendszere
    (főleg anyagtudomány, összetétel- és szerkezetvizsgálatok, felülettudományok)
  • Alkalmazástechnikai vizsgálatok rendszere
    (főleg műszaki tudomány; reális körülmények, illetve azok szimulálása)

 

Megvalósulás

  • Nemzetközi áttörés várható
  • MOL Nyrt. a kedvező eredményeket hasznosítani kívánja a 2020/2030-ra vonatkozó motorhajtóanyag minőség kielégítésére
  • Hozzájárulás a költségvetési árbevételhez (jövedéki adó lehetősége)

A GINOP-2.3.2-15-2016-00053 projekt adatai

  • A projekt időtartama: 2017. február 01. – 2021. január 31.
  • A projekt megvalósításának tervezett kezdete: 2017.02.01.
  • A projekt megvalósítás tervezett fizikai befejezése: 2021.01.31.
  • A projekt fenntartási időszaka: 2024.12.31./2026.03.01.
  • Az igényelt támogatás összege: 662 218 954 Ft (eszközbeszerzés nélkül)
  • A támogatás mértéke: 100%
  • Előleg mértéke: 100%
  • Támogatási Szerződés hatálybalépésének dátuma: 2016.12.23.

Projekt vezetőség

  • Szakmai vezető: Dr. Hancsók Jenő, egyetemi tanár
  • Projektmenedzser: Morvai Bálint
  • Pénzügyi vezető: Domján Gábor, ügyvivő szakértő
Címlap Projektek GINOP-2.3.2-15 projekt